måndag 25 januari 2016

Nu sår jag basilika, blekselleri och ruccula!

Hej på er! Man blir såååå lycklig av dessa fröpåsar, och nu är det äntligen dags för årets andra sådd. Jag sådde lite paprika för några veckor sedan och de har äntligen tittat upp. Det tar lång tid för framförallt paprikan att komma. Men misströsta inte, dom kommer!!!

Du kan även se en FILM hur man planterar här, "Carro och Karin Hemmafixarna första sådden"


Min favoritpaprika "Hamik F1", ett måste, läs mer om min favoritpaprika och hur man ser till att hålla lössen borta - Klicka HÄR!


I år har jag använt mig av mina egna frön som jag torkat och förvarat mörkt sedan i höstas. Men så här ser fröpåsen ut!





Idag har jag sått basikika, ruccula och blekselleri.


Det du behöver för att så är såjord (och eventuellt gödslad jord), frön, och något att så i - svårare är det inte.


Är du lite lat och vill vänta med omplanteringen lite lägre passar du på att fylla lite drygt ½ med gödslad jord i botten. Sedan fyller du upp med såjord. Detta gör att fröet får gro i den näringsfattiga, finkorniga jorden. När den är stor nog och rötterna når ner till den gödslade jorden är den mogen för mer näring. Och då har den lite näring att orka stå lite längre i första såkrukan.


Vattna igenom jorden innan du lägger i fröna, speciellt vid små frön. Detta göra att fröna sedan kommer att hålla sig på plats bättre och inte flyter upp till ytan.


Sedan fyller du på med frön och ge dom gärna en namnskylt. 


Sedan lägger du försiktigt på lite såjord över fröna. Du ser på baksidan av fröpåsen hur långt under jorden fröet vill bli planterat.


Fyll nu FÖRSIKTIGT på med lite vatten i den nya jorden.


På med ett lock eller plastfolie så att det blir bra luftfuktighet och värme så att fröet gror. Börjar man så tidigt kan det vara bra med en blomlampa. Annars räcker ett soligt fönster!


Hoppas att ni blir sugna. Börja redan idag!

Kram Karin









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar